La Gleva estrena ‘Carnicera’, l’última proposta de l’autor argentí Javier Daulte

Texto: Redacción, Comedianet. Fotos: Comedianet.

L’última proposta del prestigiós autor teatral argentí Javier Daulte, ‘Carnicera’, s’estrena a La Gleva Teatre demà 8 de juny. Estarà en cartell fins al 28 de juny, amb funcions de dimecres a diumenge. És un text escrit especialment per al teatre barceloní: Daulte va ser a La Gleva fa poc més d’un any i, arran d’aquella visita, va sorgir el compromís d’escriure un text per ser estrenat en aquest espai.

La trama de ‘Carnicera’ es desenvolupa en un obrador industrial de carn. Una presència misteriosa acompanya la soledat de Porcia en la seva rutina com a treballadora. Aquesta presència podria ser un perillós terrorista que altera genèticament la carn, un fugitiu o podria ser un gat.

El que encara no sap Porcia és que ella i el seu obrador es convertiran en l’escenari de lluita entre dos bàndols que creuen que un món millor només és possible si s’elimina l’enemic.
 
L’obra utilitza una situació conspiranoica per qüestionar el món de les creences i de les certeses que sustenten les posicions personals i vitals dels individus. Creences que generen bàndols i que necessiten una massa convençuda, a qui s’obliga a prendre partit, a convertir-la en dany col·lateral o, fins i tot, a fer-la partícip del sacrifici que comporta creure només en una visió possible de la realitat, sense fissures.

‘Carnicera’ està dirigida per l’actor i director barceloní David Teixidó. Després de l’èxit de ‘Tránsitos’, Teixidó torna a La Gleva, on també ha presentat ‘Cuando follábamos en tiempos de guerra’.

Isabel Rocatti, que interpreta Porcia, la treballadora de l’obrador,de seguida es va sumar al projecte, “sento una gran admiració per Javier Daulte, i quan vaig saber que el text estava escrit expressament per a La Gleva, un espai del qual estic enamorada, de seguida vaig dir que sí.”

Ramon Pujol encarnarà Auber, un altre dels protagonistes de l’obra. Parlant sobre el treball de Javier Daulte, assegura que “els temes de què es parla a ‘Carnicera’ et fan reflexionar a molts nivells. És un text molt profund i necessari. Tenia moltes ganes de treballar amb el David Teixidó i aquesta és la millor oportunitat”.

El fill del dramaturg, Agustín Daulte, ha vingut des d’Argentina per interpretar Nahuel. Daulte es mou en els cercles de teatre alternatiu de Buenos Aires, “tenia moltes ganes de veure què es cou als circuits alternatius de Barcelona, com es viu aquí el teatre?”

Completa el repartiment Carla Tovias, que interpreta Tania. Tovias ha treballat aquests últims anys sobretot al darrere de l’escenari, en la direcció de moviment de nombrosos espectacles. “Estic molt contenta de tornar a pujar a l’escenari i, ni més ni menys que amb aquest text, que necessita tanta entranya, tanta presència i tanta escolta de les teves companyes.”

Unes paraules de Javier Daulte:

Carnicera es la quinta obra que escribo y que se entrena en Barcelona antes que en Buenos Aires. 4D Òptic, Automàtics, La Felicitat y Com pot ser que t’estimi tant son las anteriores. Pero esta vez hay una diferencia. Esta vez la obra no se estrenará en catalán sino en castellano, y no soy yo quien la dirige.

Cuando hace casi un año David Teixidó y Julia Simó me sugirieron escribir algo para La Gleva me entusiamé, aún sin tener idea de lo que escribiría y con la extraña sensación que me produce imaginar una historia que dirigirá otro.

El respeto, el talento y la sensibilidad de David fueron excelentes estímulos que me permitieron ir dándole forma a Carnicera. Y la confianza mutua que fuimos ganando a través de nuestros encuentros transatlánticos me impulsaron a creer que podía jugar una vez más con libertad y soltura.

Dicho de manera sencilla: me empecé a divertir compartiendo el juego con ese padre adoptivo de la pieza en el que, poco a poco, se fue convirtiendo David. No es nada fácil dejar a nuestras criaturas al cuidado de extraños (y en este caso en particular se suma mi hijo Agustín, lo que me produce una especial alegría). Pero estoy convencido de que el trabajo artístico en equipo acerca a las personas quizá más que ninguna otra actividad.

En Carnicera, una vez más me interrogo sobre la dualidad de la realidad, como ya lo había hecho en muchas de mis obras. Aunque, en este caso, más que de la dualidad de la realidad se trata de su multiplicidad. “¿Cuántas verdades puede haber?” pregunta Tania, ya promediando la función. A lo que Nahuel responde “Tantas como se quieran inventar.” Esa afirmación, que puede resultar tan seductora como abominable, es el aspecto de nuestro arte, el teatro, que más me maravilla y me atrae. Porque ¿qué puede haber más mágico que una mentira que se parece en todo a la verdad?

Tengo con Barcelona una relación íntima y entrañable. Es mucho, muchísimo lo que desarrollé en esa ciudad como artista y como persona. Es mucho lo que me enseñaron y lo que aprendí. También es una ciudad en la que viven muchos de mis mejores amigos. Quizá esa sea una de las conquistas más valiosas que logré en mi vida: sentirme parte del teatro catalán. Tanto en lo profesional como en lo afectivo. Tengo que confesar que en pedazo de mi corazón vive allí y no quiere volver’.

Javier Daulte

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s