Cayetana Guillén Cuervo: “Me sentí con la responsabilidad de contar al mundo esta historia”

el

Text – Redacció-Focus. Fotos – Francisco Soler Oviedo.

Aquest matí, el Teatre Romea ha acollit la presentació de #PuertasAbiertas. L’obra està escrita per Emma Riverola i dirigida per Abel Folk. Cayetana Guillén Cuervo i Ayoub El Hilali protagonitzen l’espectacle. 

©Francisco Soler Oviedo

L’acte ha comptat amb la presència de tota la companyia al complet i Jordi González, vicepresident d’art i continguts del Grup Focus, que ha comentat que amb Cayetana Guillén Cuervo “hem compartit obres alienes i hem parlat molt de teatre. Es fantàstic!” i ha afegit que “No coneixia l’Ayoub [El Hilali] però és un gran actor d’equip.” També ha explicat com l’obra ha seguit endavant tot i començar a fer gira fa un any en plena crisi.

©Francisco Soler Oviedo

Un espectacle per trencar prejudicis

Abel Folk, director de l’espectacle, explica que “esta función me impactó mucho porque habla de cosas que nos importan. Hay un cierto clasicismo en el teatro de Shakespeare. No estoy acostumbrado a hacer teatro sobre algo que me ha afectado y me ha dolido. Este gran texto de Emma Riverola me posibilito hacer una función con un nivel literario espectacular.” Respecte al tema tractat a l’obra, considera que és important parlar-ne: “El teatro tiene la obligación de cuestionar, incomodar y provocar reflexión (…) El espectáculo No responde nada, solo hace preguntas. Solo hay una respuesta posible: escuchar y entender el otro.” Finalment, ha descrit els dos protagonistes com uns actors ideals per fer aquests personatges i que aquesta obra és molt gran: “El buen teatro representa vidas y el gran teatro vive vidas.”

Emma Riverola, autora del text, diu “esto surgió como un impulso, no me plantee escribir teatro. Hubo el atentado, el hashtag… Tenía que explicar más eso que el artículo que escribí en El Periódico.” L’autora no veia una novela així que va decirdir crear un diàleg dramatúrgic. “Habla de la resistencia colectiva, no dejar que el dolor nos paralice….Cada uno tiene sus miedos en una noche de locura. En esta historia hay encuentro y lejanía. Silencios. Discusiones, tonterías, risas, ternura y muchos interrogantes. Cuando miramos el mundo desde el fanatismo hay dudas y miedos. Fronteras entre víctimas y verdugos.” També ha remarcat com és de fascinant que un text tingui vida.

©Francisco Soler Oviedo

Cayetana Guillén Cuervo, madrilenya de familia catalana, comenta que “me siento de aquí y de allí. Estoy muy contenta de estar en Barcelona, en el Romea”. Respecte a aquesta obra, ha explicat com “me encontraba en un momento que no quería hacer más teatro pero Abel [Folk] me envió el texto y me sentí con la responsabilidad de contar al mundo esta historia. Para mí, era muy importante el actor. Pensaba que teníamos que conseguir una pareja con química. Entonces apareció Ayoub y fue genial.” L’actriu ha destacat com és la posada en escena més aviat contextual tot i ser un text molt teòric. “Es un texto que subes al escenario y sabes que vas a cambiar vidas. El público agradece no volver a pensar igual después de ver la obra.” Finalment, ha explicat a seva experiència interpretant a Julie: “Me he dado cuenta de que significa el racismo de verdad. Sensibiliza mucho a los espectadores. Abrazar la diferencia escuchando la verdad del otro. Esta obra es un servicio público. La gente aplaude porqué algo ha crujido en su alma. Espero que Barcelona nos abra los brazos. Se crea un gran cordón umbilical entre quien dice la palabra y quien la escucha (…) Me faltaba en mi carrera un personaje contemporáneo con más emociones en la interpretación. Es un vuelo maravilloso viajar con Julie y también con el personaje de Ayoub. Una historia muy íntima expuesta al público. Julie es un gran personaje de tragedia con el que me puedo mover de una manera muy realista.”

©Francisco Soler Oviedo

Ayoub El Hilali, es descriu com “un noi jove de Barcelona que ha anat molt per el Raval i he passat per davant del Romea. Els somnis es treballen però estic molt content de la sort d’estar en aquest projecte.” Respecte al text, reconeix que “vaig llegir la sinopsi i no volia fer-ho. He estat en molts projectes que estigmatitzen els meus personatges i em vaig negar a llegir el guió. Però al insistir el meu agent, ho vaig fer. Em vaig adonar de la sensibilitat litúrgica d’Emma Riverola. A l’espectador li alimenta el sentit crític i acabar amb els prejudicis. Que maco és pujar a  l’escenari y que el públic pensi. És maco a nivell social i humà.” L’actor reconeix que treballar amb Cayetana Guillén Cuervo és un regal de la vida en molts sentits.

#PuertasAbiertas es representarà al Teatre Romea a partir del 12 de maig de 2021. 

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s