La mezzosoprano Carmen Artaza guanya la 58a edició guanya el primer premi de la 58a edició del Concurs Internacional de Cant Tenor Viñas

el

Text – Redacció-Premsa Liceu. Fotos – A Bofill.

La mezzosoprano espanyola Carmen Artaza, de 25 anys, ha guanyat el Primer Premi de la 58a edició del Concurs Internacional de Cant Tenor Viñas. Artaza ha estat reconeguda també amb el Premi Mozart i el Premi Millor Cantant espanyol. Nascuda a Sant Sebastià, la jove intèrpret va iniciar la seva formació musical tocant el violí al Conservatori Francisco Escudero i cantant en el Cor Araoz Gazte. Actualment estudia amb la professora Michelle Breedt a l’Hochschule für Musik und darstellende Kunst de Frankfurt. És llicenciada per la Hochschule für Musik und Theater aprendiendo i té un màster en Estudis d’Ópera a la Guildhall School of Music and Drama. A l’estiu de 2019 va debutar al festival de Salzburg i al 2020 va resultar vencedora en el certamen del Conservatori Felix Mendelssohn Bartholdy.

©A Bofill

Artaza es converteix així en la setena concursant espanyola que guanya el Primer Premi del Concurs Tenor Viñas. L’última va ser la Beatriz Díaz González al 2007.

El Segon Premi se l’ha emportat la mezzosoprano Olga Syniakova, de 32 anys, mentre que el baríton argentí Germán Enrique Alcántara ha estat distingit amb el Tercer Premi. La resta de guardons oficials han estat per el baríton rus Vasily Sokolov (Quart Premi), el tenor xinès Chuan Wang (Cinquè Premi), i la soprano russa Inna Demenkova (Sisè Premi).

 Olga Syniakova, segon premi. ©A Bofill
Germán Enrique Alcántara, tercer premi. ©A Bofill

Els noms dels guanyadors s’han fet públics aquest divendres al Gran Teatre del Liceu i, per primera vegada, el veredicte ha estat retransmès via streaming des del Foyer del Teatre. Hores abans, l’escenari s’havia omplert amb les veus dels 18 joves cantants de 12 països que aquest any han arribat a la prova final i han actuat davant el públic assistent. Tots havien estat seleccionats en les audicions prèvies que es van fer a través de vídeos als mesos de novembre i desembre als principals teatres internacionals que col·laboren amb el Liceu per al Concurs. Després van participar a la segona prova i a la semifinal, celebrades aquesta setmana al Conservatori Superior de Música del Liceu.

El jurat internacional del Concurs Tenor Viñas ha estat presidit enguany pel director artístic del Liceu, Víctor Garcia de Gomar. Els altres membres han estat: Damià Carbonell, Cap d’Afers Artístics de la Deutch National Opera Nacional; Alessandro Di Gloria, Director de Càsting i Planificació Artística d’Òpera i Concerts del Teatro Massimo de Palermo; Alessandro Galoppini, Director de Càsting, Teatro alla Scala de Milà;  Sonia Ganassi, Mezzosoprano; Tobias Hasan, Director de la Staatsoper de Berlin; Joan Matabosch, Director Artístic del Teatro Real de Madrid; Elena Pankratova, Soprano; Christian Schirm, Director Artístic de l’Académie de la National Opéra de París; Christoph Seuferle, Director de la Deutsche Oper Berlin; i Ludmila Talikova, Directora de la Companyia d’Òpera del Teatro Bolshoi de Rússia, de Moscú.

Diumenge 24, Concert Final

Aquest diumenge 24 de gener a les 18h, els principals guardonats tornaran a pujar a l’escenari del Gran Teatre del Liceu per protagonitzar el tradicional Concert Final. Acompanyats per l’Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu, dirigida per Álvaro Albiach, interpretaran diverses peces del seu repertori davant del públic. L’historiador i divulgador musical Pol Avinyó serà l’encarregat de presentar el concert.

L’esforç dels teatres ha permès mantenir el concurs

Aquesta 58a edició del Concurs Internacional de Cant Tenor Viñas s’ha pogut celebrar, malgrat les dificultats generades per l’alerta sanitària mundial, gràcies a l’esforç personal, econòmic i logístic dels organitzadors així com al suport i la implicació dels  principals teatres d’òpera del món, que han unit esforços per mantenir viu el prestigiós certamen: el Deutsche Oper a Berlín, el Teatro alla Scala a Milà, el Royal Opera House Covent Garden a Londres, The Metropolitan Opera House a Nova York, el National Centre for the Performing Arts of China a Beijing, Los Angeles Opera als Estats Units, l’Opéra National de Paris, el Bolshoi Theatre of Russia a Moscou, el Teatro Real a Madrid i el Gran Teatre del Liceu.

Mantenir viu el certamen ha requerit adaptar-se a les normatives que han anat aprovant les autoritats públiques i implementar mesures sanitàries i de prevenció. La primera fase del concurs, per exemple, es va fer mitjançant proves en línia a cadascun dels teatres participants. En la segona fase, presencial, s’han extremat les precaucions per garantir la seguretat. Els cantants provinents d’altres països han hagut de presentar una PCR negativa, els concursants s’han allotjat en habitacions individuals (altres anys ho feien en habitacions compartides) i no s’ha permès l’entrada d’acompanyants ni de públic a les proves que tindran lloc al Conservatori Superior de Música del Liceu. A més, s’ha fet un esforç econòmic i logístic per garantir que el concert final, el concert dels guanyadors i algunes de les activitats paral·leles s’hagin retransmès  via streaming i d’aquesta hagin arribat a un públic més ampli, fet que entronca amb la vocació del certamen d’acostar el cant líric a la ciutadania, tant barcelonina com internacional.

Un total de 447 cantants de 55 països es van inscriure per participar en les proves prèvies d’aquesta 58a edició del Concurs Tenor Viñas. Amb una forta presència de participants internacionals, que representaven el 91% del conjunt, destaca l’interès que genera el certamen a països com Corea del Sud (112 cantants), Rússia (37 cantants), Regne Unit (33 cantants), Estats Units (29 cantants) i Itàlia (25 cantants). Del total d’inscrits, 267 són dones (207 sopranos i 60 mezzosopranos) i 210, homes (9 contratenors, 96 tenors, 73 barítons, 14 baix-barítons i 18 baixos). Aquest any, però, ha estat significativa també la participació de candidats espanyols, amb un total de 42 concursants, 13 d’ells catalans, un nombre molt superior al de les edicions anteriors.

Enguany s’han repartit fins a 115.000 euros en premis: 77.000 euros en 6 premis oficials; 20.000 euros en 4 premis especials a més de dos premis a manera de contracte; 23.000 euros repartits en 4 premis extraordinaris, a més de 9 premis a manera de contracte i 15 borses d’estudi. Tot plegat, amb l’objectiu d’impulsar la carrera operística de joves cantants amb talent i capacitat.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s