Tipus, Éssers & Barruts una aventura visual durant més de 900 anys

el

Text – Redacció- La Clara Comunicació. Foto – La Clara Comunicació.

Fins el 12 de juliol es podrà veure a la Galeria Paranimf de la Universitat de
Barcelona l’exposició ‘Tipus, Éssers & Barruts’ ideada i muntada pel Col·legi Oficial del Disseny Gràfic de Catalunya. Una exposició que pretén mostrar més de 900 anys i 11 països d’història visual passant de les línies al traç i del traç, al disseny gràfic. L’exposició, comissariada pel vocal de Recerca del Col·legi, Jesús Del Hoyo, és tota una reflexió al voltant dels rostres en entorns tipo i caligràfics.

Sin título-1.jpg

….queda demostrat, la tipografia, l’alfabet i el rostre i el semblant estan pròxims, i ho han estat al llarg de la història, en els diferents moments de la producció gràfica i en sintonia ambels avenços tecnològics i les voluntats expressives…

Amb aquesta reflexió de Jesús Del Hoyo arrenca l’exposició ‘Tipus, Éssers i Barruts’ on veurem un recorregut per les lletres i les seves formes, com ocupen espais, creen vincles, estableixin similituds, experimenten, creen i superposen funcions. Al visitar l’exposició coneixereu lletres que són objectes retòrics, metàfores, similituds, hipèrboles o paradoxes. També veureu lletres que són vegetals o animals, o que s’acompanyen d’ells per explicar històries, suggerir valors, proposar discusos trascendents o quotidians. I el recorregut para especial atenció al rostre: una presència sempre discreta, però constant, sempre interessant i mai gratuïta. A la mostra es veuran diferents tipus de cares: ‘les cares presents’, aquelles que apareixen en una tipografia però no que no expliquen una història en particular; les cares que comparteixen diàleg amb les lletres que acompanyen; ‘les cares construïdes’, aquelles resultants de l’agrupació de lletres i signes que conformen aquests rostres al agrupar-se; i aquelles cares que es conformen amb el mateix traç de la lletra.

Un recorrregut de més de 900 anys per la nostra història visual on veurem obres de Yciar Pedro Díaz Morante, Fray Luís de Olod, Domingo Maria de Servidori, Vespasiano, Cocker Ventura Da Silva o Schiller entre d’altres., cares i mirades realitzades amb traços caligràfics o composicions tipogràfiques que neixen en vinyetes, en la aposta per la tipografia integral que neix de la combinació de filets, de l’ús del Super Tipo Veloz o la mescla d’uns i altres recursos dels obradors de l’art d’imprimir. Caricatures i retrats, peces molt elaborades o sintètiques, treballs de virtuosisme caligràfic o antecessors de visions cubistes són els que trobareu en aquesta exposició.

Es poden veure detalls extrets de llibres únics en el món, de pergamins, d’incunables, de manuals de caligrafia, de catàlegs de fundicions, de fulletons propagandístics, de llibres experimentals d’autor… Uns orígens eclèctics i unes sempre imatges sorprenents que reprodueixen en macrofotografia detalls que de vegades, només tenen pocs milímetres.

La mostra neix per ser itinerant i creix en cada estació. Aquesta segona suma un curiós i bastant desconegut ésser que apareix en el Llibre dels feits, també denominada Crònica de Jaume I; i una selecció d’altres peces que recullen materials i tècniques de reproducció de la imatge diverses, des de capitulars iluminades a mà a inicials ornamentades i foses ex profeso per a una obra o d’ús generalitzat per les impremtes del moment.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s