Sis dies corrents i Libertad, grans triomfadores dels Premis Gaudí

Text – Albert Roca-Premsa Premis Gaudí-. Fotos – ACC / White Horse.

Sis dies corrents i Libertad han estat les pel·lícules més premiades de la catorzena edició dels Premis Gaudí, que s’ha celebrat aquest passat diumenge a la Sala Oval del Museu Nacional d’Art de Catalunya, i que ha comptat amb més de 1.300 convidats.

ACC / White Horse.
ACC / White Horse.

Una gala que ha estat produïda per per El Terrat (The Mediapro Studios), codirigida per Enric Cambray, David Lillo, Joan Grau Oriol Bosch, i que ha comptat amb la participació, entre d’altres de Sílvia Abril, Mireia Portas, els Òscars (Dalmau i Andreu), Ana Polo Maria Sherman. A més, hi han actuat la soprano Dolors Aldea, el duo de folk gregorià Tarta Relena i la multicultural banda Las Karamba.

Els XIV Premis Gaudí han reconegut la força i creativitat del cinema dirigit per dones, amb un palmarès que corona Sis dies corrents com a Millor pel·lícula, Libertad com a Millor pel·lícula en llengua no catalana, El retorn, la vida després de l’ISIS en la categoria de Documental i Frederica Montseny, la dona que parla en la de Pel·lícula per a televisió.

Els dos primers títols s’han repartit els premis grossos: entre els cinc Gaudís de Sis dies corrents destaca el de Millor direcció per a Neus Ballús, mentre que Libertad s’enduia el de Millor guió per la seva directora, Clara Roquet. Ballús i Roquet confirmen, d’aquesta manera, un vincle amb els premis que ve de lluny. La primera ja va aconseguir el doblet de pel·lícula i direcció amb La plaga (2013), i la segona té dos Gaudís: pel guió de 10.000 km. (2014), compartit amb Carlos Marques-Marcet, i per El adiós (2015), guanyador com a Millor curtmetratge.

La crònica d’una setmana de feina de tres lampistes de l’extraradi barceloní ideada per Neus Ballús s’ha emportat també els guardons a Millor protagonista masculí per a  i el de Millor actor secundari per a Valero Escolar (en un nou reconeixement a aquesta parella, després del premi d’interpretació al Festival de Locarno), i el de Millor muntatge per a la mateixa Ballús i Ariadna Ribas. Pel que fa a la mirada a l’amistat de dues adolescents d’orígens i realitats molt diferents en un estiu a la Costa Brava, proposada per Clara Roquet Libertadl’Acadèmia l’ha reconegut amb els Gaudí a Millor protagonista femenina, que s’ha endut la jove Maria Morera, i el de Millor fotografia, per a Gris Jordana.

Mohamed Mellali – ACC / White Horse.

Valero Escolar – ACC / White Horse.
María Morera – ACC / White Horse.

El retorn, la vida després de l’ISISd’Alba Sotorra, ha guanyat el Gaudí a Millor pel·lícula documental amb un treball que reflexiona sobre el perdó i les segones oportunitats a partir de la peripècia de cinc dones occidentals que intenten començar de nou i superar el seu passat com a membres de l’ISIS.

Laura Mañá signa Frederica Montseny, la dona que parlaMillor pel·lícula per televisió, que fa un retrat de la que fou la primera dona de la història d’Espanya en arribar a ministra, en aquest cas del govern de la Segona República.

Dos títols més incorporen la mirada i les veus de les dones: també signada per una directora, en aquest cas la debutant Carol Rodríguez Colás, Chavalas, cant d’amor a la vida de barri que li ha donat el Gaudí a Millor actriu secundària a una de les revelacions interpretatives d’enguany, Ángela Cervantes. I Farrucasd’Ian de la Rosa, també és un relat de dones: quatre amigues íntimes d’arrels marroquines que somien en un futur millor des del seu barri de la perifèria d’Almeria. Farrucas ha guanyat el premi a Millor curtmetratge.

Ángela Cervantes – ACC / White Horse.

La diversitat i riquesa de punts de vista, històries i gèneres del nostre cinema es demostren en un palmarès que també ha reconegut les virtuts de quatre llargmetratges més. Mediterráneola colpidora crònica de la gènesi de l’ONG Open Arms dirigida per Marcel Barrena, ha guanyat els Gaudí a Millor música original, composta per Arnau Bataller; a Millor direcció de producció, per a Albert Espel Kostas Sfakianakis, i a Millors efectes visuals per a Alex Villagrasa. A més, ha estat reconeguda pels espectadors amb el Premi Especial de Públic, que l’Acadèmia del Cinema Català entrega per cinquè any consecutiu, i de nou amb una gran participació popular.

Per la seva banda, Las leyes de la fronterala història d’amor fatal (i homenatge al cinema quinqui) amb la qual Daniel Monzón ens proposa un viatge a la Girona dels anys 70, adaptant la novel·la de Javier Cercas, s’ha emportat els premis a Millor direcció artística, per a Balter Gallart; el de Millor Vestuari, per a Vinyet Escobar, i el de Millor maquillatge i perruqueria, per a Sarai RodríguezNacho Díaz Benjamín Pérez.

Vinyet Escobar – ACC / White Horse.

També un premi Gaudí s’ha endut Tresel de Millor so, per Daniel Fontrodona, Oriol Tarragó, Marc Bech i Marc Orts; amb una pel·lícula protagonitzada per una enginyera de so que viu amb un angoixant i creixent delay… sonor. I completa el palmarès Mironins (La pel·lícula)faula amb personatges inspirats en la pintura de Joan Miró que s’ha endut el Gaudí a Millor pel·lícula d’animació. Finalment, la danesa Otra rondade Thomas Virtenberg, ha estat la guanyadora del premi a Millor pel·lícula europea.

El Premi Gaudí d’Honor

ACC / White Horse.

Un dels moments més emotius de la gala ha arribat amb l’entrega del Premi Gaudí d’Honor-Miquel Porter 2022, que ha recollit el veterà i prestigiós director de fotografia Tomàs Pladevall, de mans de Josep Maria Pou Mercè Sampietro, premis honorífics els anys 2017 i 2018 respectivament. El mestre de la llum i de les ombres ha fet un emotiu discurs coronat amb l’encesa màgica d’una bombeta que portava a la butxaca, qui sap si homenatjant la llegendària encesa del peveter de la cerimònia d’inauguració dels Jocs Olímpics de Barcelona, en la que Pladevall va exercir de director d’il·luminació (també ho va fer a la cloenda d’aquells JJOO).

Amb reconeguts treballs a l’esquena a films com Tatuatge, L’orgia, Tren d’ombres, Pont de Varsòvia, Actrius, La silla El silenci abans de Bach, Pladevall va recollir un guardó que ha reconegut anteriorment les trajectòries de Jaime Camino (2009), Josep Maria Forn (2010), Jordi Dauder (2011), Pere Portabella (2012), Montserrat Carulla (2013), Julieta Serrano (2014), Ventura Pons (2015), Rosa Maria Sardà (2016), Joan Pera (2019), Francesc Betriu (2020) i Carme Elías (2021).

Palmarès dels XIV Premis Gaudí

  • MILLOR PEL·LÍCULA Sis dies corrents, dirigida per Neus Ballús, escrita per Neus Ballús i Margarita Melgar i produïda per Miriam Porté.
  • MILLOR PEL·LÍCULA EN LLENGUA NO CATALANA Libertad, dirigida i escrita per Clara Roquet i produïda per Tono Folguera, Maria Zamora, Sergi Moreno i Stefan Schmitz.
  • MILLOR DIRECCIÓ Neus Ballús per Sis dies corrents.
  • MILLOR GUIÓ Clara Roquet per Libertad.
  • MILLOR PROTAGONISTA FEMENINA Maria Morera per Libertad.
  • MILLOR PROTAGONISTA MASCULÍ Mohamed Mellali per Sis dies corrents.
  • MILLOR ACTRIU SECUNDÀRIA Ángela Cervantes per Chavalas.
  • MILLOR ACTOR SECUNDARI Valero Escolar per Sis dies corrents.
  • MILLOR PEL·LÍCULA DOCUMENTAL El retorn: La vida després de l’ISIS, dirigida per Alba Sotorra, escrita per Alba Sotorra i Júlia Parés Fabrellas i produïda per Alba Sotorra, Vesna Cudic i Carles Torras.
  • MILLOR CURTMETRATGE Farrucas, dirigit per Ian de la Rosa, escrit per Ian de la Rosa i Jana Diaz i produït per Carlotta Schiavon, Inés Massa, Jana Diaz i Pau Brunet.
  • MILLOR PEL·LÍCULA PER A TELEVISIÓ Frederica Montsey, la dona que parla, dirigida per Laura Mañá, escrita per Rafa Russo i Mireia Llinàs i produïda per Miriam Porté.
  • MILLOR FOTOGRAFIA Gris Jordana (AEC) per Libertad.
  • MILLOR DIRECCIÓ DE PRODUCCIÓ Albert Espel i Kostas Sfakianakis, per Mediterráneo.
  • MILLOR DIRECCIÓ ARTÍSTICA Balter Gallart per Las leyes de la frontera.
  • MILLOR MUNTATGE Neus Ballús i Ariadna Ribas per Sis dies corrents.
  • MILLOR MÚSICA ORIGINAL Arnau Bataller per Mediterráneo.
  • MILLOR VESTUARI Vinyet Escobar per Las leyes de la frontera.
  • MILLOR SO Daniel Fontrodona, Oriol Tarragó, Marc Bech i Marc Orts per Tres.
  • MILLORS EFECTES VISUALS Alex Villagrasa per Mediterráneo.
  • MILLOR MAQUILLATGE I PERRUQUERIA Sarai Rodríguez, Nacho Díaz i Benjamín Pérez, per Las leyes de la frontera.
  • MILLOR PEL·LÍCULA D’ANIMACIÓ Mironins (La pel·lícula), dirigida per Mikel Mas i Txesco Montalt, escrita per Celia Rico i Cristina Broquetas i produïda per Mikel Mas Bilbao, Ángel Coronado, Oriol Roca, Iván Agenjo i Alejandro Cervantes.
  • MILLOR PEL.LÍCULA EUROPEA Otra ronda, dirigida per Thomas Vinterberg, escrita per Tobias Lindholm i Thomas Vinterberg, i produïda per Sisse Graum Jørgensen i Kasper Dissing.
  • PREMI ESPECIAL DE PÚBLIC Mediterráneo, dirigida per Marcel Barrena, escrita per Danielle Schleif i produïda per Tono Folguera, Sergi Moreno, Adrià Monés, Ibon Cormenzana, Ignasi Estapé i Sandra Tapia.

Deja una respuesta

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Salir /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Salir /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Salir /  Cambiar )

Conectando a %s