L’espectacle ‘Plomes i reclams’, de la Cia. Elena Martinell, arriba a Barcelona

Texto: Redacción, Comèdia. Fotos: Comèdia.

L’espectacle Plomes i reclams, de la Cia. Elena Martinell, arriba aquest desembre al Teatre de la Gleva de Barcelona. L’obra, que s’inspira en diversos passatges lírics de la història de la música, ofereix una proclama feminista a través de l’òpera i el teatre. Un espectacle d’humor, música i reivindicació amb dramatúrgia de Marc Rosich i direcció de Roberto G. Alonso, protagonitzat per les artistes Elena Martinell i Glòria Garcés. Es podrà veure del 30 de desembre al 17 de gener i les entrades ja estan a la venda a laglevateatre .

A Plomes i reclams la Cia. Elena Martinell ens descobreix l’arxiu musical de cants d’ocells que una meticulosa ornitòloga ha anat recopilant al llarg de la seva vida. Rere la seva figura s’amaga Papagena, la dona de l’ocellaire de La Flauta Màgica de Mozart que, farta de ser relegada a un paper decoratiu, decideix abandonar la gàbia a la qual la societat patriarcal la volia condemnar. I és que mentre Papageno canta dues àries i apareix en infinitat de números de conjunt, Papagena és relegada a un duo al final de l’òpera, un himne a les bondats del matrimoni normatiu com a font de procreació de l’espècie. Ara, en canvi, la coratjosa ocellaire comparteix amb el públic el relat del seu alliberament i ens fa partíceps del seu inventari particular de peces dedicades a aus que somien volar; un catàleg fet de cants de rossinyols, merles o caderneres, en un repertori que va de les imitacions de les flautes del barroc fins als refilets de peces més contemporànies.

La idea original de l’espectacle, coproduït entre la Cia. Elena Martinell i el Festival Temporada Alta 2019, sorgeix quan, remenant entre partitures, l’Elena Martinell descobreix que hi ha un repertori líric per a soprano lleugera força ampli on apareixen diversos tipus d’ocells, en especial els rossinyols. Segons l’artista, “pot respondre al fet que el cant dels ocells recorda el timbre de veu agut i acrobàtic d’aquest tipus de sopranos. Per mi, és una oportunitat per oferir un repertori poc conegut i excepcional, i jugar amb ell per plantejar molts temes damunt de l’escenari”. D’aquí en neix un espectacle híbrid, enginyós, divertit i arriscat, amb un rerefons que provoca i fa reflexionar els espectadors.

Glòria Garcés, fundadora de la Cia. Gaia Contes Musicals

La dramatúrgia ha anat a càrrec de Marc Rosich, que ha concebut l’espectacle en clau feminista: “A Plomes i reclams veiem com la dona de l’ocellaire es rebel·la per erigir-se en la protagonista única i indiscutible d’una nova peça que barreja text i lírica i que la converteix en una curiosa ornitòloga, meticulos i observadora, però sobretot poc amant de les gàbies i els animals en captivitat”.

Segons el director, Roberto G. Alonso, a l’espectacle “Dafne (Glòria Garcés) i Papagena (Elena Martinell) canten cançons d’ocells mentre es treuen de sobre la motxilla del seu passat i intenten deslliurar-se del destí que una societat masclista i heteropatriarcal els ha marcat”.

L’espectacle es podrà veure del 30 de desembre al 17 de gener al Teatre de la Gleva (c/ de La Gleva, 19 de Barcelona), de dimecres a dissabte a les 20 h i els diumenges a les 19 h. Les entrades ja estan a la venda a http://www.teatrelagleva.com.

Aquest és el segon muntatge escènic de la Cia. Elena Martinell, després d’Àries de reservat, un espectacle que amb una cinquantena de funcions en escenaris d’arreu de Catalunya encara segueix en gira i compta amb gran part de l’equip de l’espectacle Plomes i reclams.

Elena Martinell membre cofundadora de la Cia. Pocacosa teatre juntament amb l’actriu Meritxell Yanes

La soprano Elena Martinell comença la seva formació teatral a l’escola El Galliner de Girona i, des de llavors, ha participat en nombrosos muntatges teatrals i musicals. Ha format part del repartiment d’espectacles com El karma de Romeu i Julieta, Ariadna al laberint grotesc, Nyam, un tastet d’òpera o Encantades, entre d’altres. També ha format part de formacions d’estils diversos com música antiga, sefardita, klezmer, musical i òpera.

Glòria Garcés és pianista i cantant. Títol superior de piano i harmonia al Conservatori Superior del Liceu de Barcelona, ha col·laborat amb l’Orquestra de Girona, La Cantoria, Amics de l’Òpera de Girona i nombrosos cantants i instrumentistes. Com a cantant, forma part de grups vocals com Les Síxters, formació de la qual també és responsable de la direcció musical des del 2002, i de Cor de Teatre, entre d’altres.

El dramaturg, director d’escena i traductor Marc Rosich és membre de la productora Teatre Obligatori i forma part de l’equip directiu d’Òpera de Butxaca i Nova Creació. S’ha format en l’escriptura dramàtuica a la Sala Beckett de Barcelona, on actualment imparteix classes. En paral·lel a l’escriptura de les seves peces originals, s’ha especialitzat en l’adaptació de textos narratius al teatre i en la transformació dramatúrgica de clàssics per a la seva posada en escena, per a directors com ara Calixto Bieito, Andrés Lima o Carlus Padrissa, entre d’altres. Així mateix, té una llarga experiència en muntatges que uneixen la música vocal i el teatre, des del musical popular fins a l’òpera contemporània.

El coreògraf i director Roberto G. Alonso és titulat en Dansa Contemporània per lnstitut del Teatre de Barcelona i Llicenciat en Història de l’Art. La seva particular concepció coreogràfica caracteritzada per la combinació de la dansa amb la narrativa teatral i una concepció escènica peculiar, imaginativa i detallista, ha fet del seu treball un dels referents de la dansa-teatre catalana i espanyola. A través de la seva pròpia companyia ha creat vuit espectacles amb títols com Lulú, primera nit, A mí no me escribió Tennessee Williams, o La fragilitat dels verbs transitius, entre d’altres.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s