Text- Redacció-Delorean Media. Fotografies – Delorean Media.
El 27 de desembre s’estrena ‘Teoria dels cossos’ la primera pel·lícula de JR Armadàs Monclús. El film narra, en clau de comèdia romàntica, com dues persones van coincidint en actes relacionats amb l’Any Ferrater. A partir de les lletres, descobreixen una atracció que va més enllà de la literatura. Miquel Sitjar interpreta el cap de la Biblioteca Gabriel Ferrater de Sant Cugat i Ivana Miño una professora de literatura catalana a l’Institut Gabriel Ferrater de Reus.

Les localitats on va néixer i morir el poeta i lingüista juguen un paper central en una història que també ens durà a Vic, Roda de Berà i diverses localitzacions de l’Alt i Baix Penedès. El llargmetratge és una producció d’Impulsafilm que, a banda de la producció, inicia amb ‘Teoria dels cossos’ una nova etapa com a distribuïdora.

Completen el càsting les actrius Sònia Masuda i Mercè Rovira, interpretant companyes de feina de la protagonista i Juli Fàbregas que es posa a la pell del millor amic del bibliotecari. El film també compta amb col·laboracions especials dels actors Joan Frank Charansonnet, Esther Nubiola, Gisela Figueras i Ricard Balada. A més, la periodista Maria Xinxó i l’actor Francesc Orella també tenen un paper interpretant-se a ells mateixos en dos moments del llargmetratge. La pel·lícula és la primera experiència al cinema pels joves actors Laura Gaja, Lara Fusalba, Marc Hernández, Mariel Doña Fernández i Pau Rosell que interpretaran els alumnes d’Ivana Miño. El guió s’ha escrit a quatre mans entre Armadàs i el també director i guionista Santi Lapeira.
Gran part de l’equip artístic i tècnic de la pel·lícula ja té experiència treballant junts al voltant de la poesia de Gabriel Ferrater ja que l’estiu del 2021 i 2022 van rodar pel Festival Nacional de poesia els curts ‘La dona i els dies’ i ‘Tempesta’ basats en textos del poeta i escrits i dirigits per JR Armadàs.

SINOPSI
En Mon i la Neus es coneixen en un acte de l’Any Ferrater. Ràpidament senten una atracció que va més enllà de la seva feina relacionada amb la literatura. Al llarg de l’any es van trobant en diversos actes relacionats amb poesia que els aniran acostant cada vegada més. És evident que la connexió i l’amor per les lletres donarà pas a altres passions però també a altres contradiccions.

Segons el realitzador, ‘Teoria dels cossos’ és una comèdia rodada 100% en català que pretén ser fresca i divertida però també fer-nos reflexionar. “La nostra és una pel·lícula per a tota mena de públic. La magnètica relació entre en Mon i la Neus ens portarà per llocs magnífics de la geografia catalana i ens farà riure. Ara bé, també ens farà anar més enllà de la típica història de “noi-coneix-noia”. Armadàs opina que el film és “generós en humor, però també ric en reflexió i amb les dosis necessàries d’intensitat dramàtica”. La història, a més, inclou fragments de poesia de Ferrater que, indirectament, sembla que parlin de la mateixa història que es veu en pantalla.
Miquel Sitjar s’ha mostrat encantat de tornar a submergir-se en el món ferraterià. “Quan en JR Armadàs em va proposar de rodar una pel·lícula com a coprotagonista i repetir de parella interpretativa amb la Ivana Miño, no m’ho vaig pensar dos cops. Crec que la historia fa d’efecte mirall on totes ens hi podem veure reflectits. Té l’equilibri adequat entre la cruesa de realitat i el mon oníric en el que tots ens hem trobat quan ens enamorem. Aquell estat d’il·lusió que et duu a un lloc on et sents indestructible i tot es torna de colors i entusiasme”. L’any 2021 l’actor també va dirigir una peça breu basada en un poema de Ferrater pel Festival Nacional de Poesia.
Per la seva banda Ivana Miño s’ha sentit molt atreta per un personatge que de cop i volta la vida li presenta un repte que no estava al guió. «Interpreto una professora de literatura entusiasta i de ment oberta. Té una vida organitzada, i creu que ho té tot sota control… Fins que apareix el Mon, i se li capgira una mica tot. Apareix llavors una dona impulsiva que es pregunta per primera vegada si vol seguir explicant les vides èpiques dels escriptors als seus alumnes, o atrevir-se a fer que la seva vida mereixi ser explicada. Per a mi, explorar aquest moment clau en la vida d’una persona, a través del món de Gabriel Ferrater, els seus textos, les seves idees, els llocs on va viure… és un regal en forma de rodatge».

Sobre el director

‘Teoria dels cossos’ és l’òpera prima del director i guionista JR Armadàs Monclús. Llicenciat en Dret i Periodisme, Armadàs ha publicat 3 novel·les de ficció i 8 relats curts de gènere negre. També he estat editor d’Edicions Xandri i col·labora amb diversos mitjans de comunicació.
Al món del cinema, ha escrit i dirigit 6 curtmetratges: ‘Clandestí’ (2018); ‘60 segons’ (2021); ‘La dona i els dies’ (2021); ‘Fila 7 – Butaca 7’ (2022) i ‘Tempesta’ (2022) i ha exercit de productor de dos projectes: ‘Framed’ (2017) i ‘Teoria dels cossos’.
Actualment, combina la faceta de director de la revista ‘El Cinèfil’ i co-director del Festival Sant Cugat Fantàstic amb nous projectes de cinema en els quals ja està treballant.
JR Armadàs Moncús, és periodista de formació i cineasta de vocació.

Deja un comentario