Al Tantarantana Teatre, el debut literari de Bolaño i Porta, dirigida per Fèlix Pons amb Nao Albet i Claudia Benito – del 13 al 30 març‏

el

Text – Redacció-La Costa Comunicació. Fotos – Martina Matencio.

Entre el 13 i el 30 de març es podrà veure al Teatre Tantarantana de Barcelona ‘Consejos de un discípulo de Morrison a un fanático de Joyce’ de Roberto Bolaño i A.G. Porta.

Foto Martina Matencio.
Foto Martina Matencio.

Es tracta de la nova producció d’ARSENIC ART STUDIO, dirigida per Fèlix Pons i interpretada per Nao Albet i Claudia Benito.

El muntatge s’estrena per a commemorar els deu anys de la desaparició de Bolaño, una de les veus més importants de la literatura hispano-americana contemporània.

La novel·la és un gran fresc de la Barcelona de principis dels 80 i de la joventut d’aquella època, que emergeix de la llarga nit del franquisme, fortament polititzada, rabiosa i violenta. Els autors mesclen cultura pop-rock (Jim Morrison) i alta cultura (James Joyce) i narren la història dels delinqüents ficticis, Ángel i Ana, que corre en paral·lel a la història dels delinqüents i crims reals de l’època.

Es tracta d’un text rabiosament jove i contemporani què, 30 anys després de la seva escriptura, és referencial en molts aspectes (literari, artístic i sociològic) i un magnífic fresc d’aquella època, la tan injuriada “Transició”, que marcaria el futur dels pròxims 40 anys d’Espanya. La seva lectura avui, en el context actual de transició entre un model que acaba (Franquisme ahir, Estat del Benestar avui) i un altre que comença (Democràcia Parlamentaria ahir, noves formes de Democràcia Directa avui) adquireix noves ressonàncies i torna a qüestionar conceptes com: joventut, futur, país, benestar, violència, crim…

Foto Martina Matencio.
Foto Martina Matencio.

Aquest any es compleixen 10 anys de la mort de l’escriptor Roberto Bolaño, una de les veus més importants de la literatura hispano-americana contemporània. En el 2014 es compleixen 30 anys de la publicació de CONSEJOS i del debut literari de Bolaño junt a A.G. Porta. Aquest projecte vol commemorar els deu anys de la desaparició de Roberto Bolaño i celebrar el triomf de la seva escriptura, establint un pont entre l’obra de maduresa d’un geni de la literatura i les seves primeres passes en el món de la escriptura.

CONSEJOS DE UN DISCIPULO DE MORRISON A UN FANATICO DE JOYCE és una novel·la escrita conjuntament per Roberto Bolaño i A.G Porta. Acabada el 1983 (després d’un llarg procés d’escriptura per intervals que s’inicia el 1979) i publicada el 1984. La novel·la suposa el debut literari dels dos escriptors. Aquell mateix any va ser guardonada amb el Premi Ámbito Literario 1984. El 2006 es va reeditar per l’Editorial Acantilado, juntament amb el conte inèdit Diario de bar.

L’obra narra les desventures d’Ángel Ros (català, 29 anys) i d’Ana Ríos Ricardi (sud-americana, 22 anys) durant un sanguinari estiu en la Barcelona de principis dels anys 80. Àngel, el narrador, és un escriptor fracassat, cineasta aficionat i baixista ocasional en una orquestra tropical, que coneix a Ana en un dels seus concerts. S’enamoren. A partir de llavors, la sud-americana arrastrarà a l’Àngel a una veloç i irrefrenable carrera delictiva, sanguinolenta, que es desenvoluparà a Barcelona i que acabarà amb la fugida de l’Àngel a París.

Com uns moderns Bonny&Clyde passats d’anfetamines, els dos protagonistes emprenen la seva escalada d’amor i crim. Una espiral violenta que comença amb l’assassinat de la vella per a la que treballa l’Ana i segueix durant tot l’estiu amb robatoris a botigues, empreses, pisos i assalts a bancs, amb les seves respectives morts.

Mentre s’oculten en pisos francs per evitar a la policia, Àngel Ros, el narrador de la història, admirador i expert en l’obra literària de James Joyce expressa i reflexiona sobre la seva obra literària inconclusa Cant de Dédalus anunciant fi. Els fragments d’aquest text, el protagonista del qual, Dédalus, està inspirat en la vida de l’Àngel, s’intercalen, utilitzant tècniques narratives pròpies del cinema, amb episodis de violència, diàlegs entre els protagonistes, trucades telefòniques a la mare de l’Ana i als amics de tots dos, i els flashback d’escenes de la vida de parella, previs a l’espiral criminal d’aquell estiu. També s’ intercalen les cartes que l’Àngel escriu a la seva mare des de la seva recent clandestinitat i que crema una vegada escrites.

La novel·la és un gran fresc de la Barcelona de principis dels 80 i de la joventut d’aquella època. Una joventut que emergeix de la llarga nit del franquisme, fortament polititzada, rabiosa, violenta. El transfons polític de la lluita armada està present (ressonen els morts de ETA, Terra Lliure i els diferents grups anarquistes…). Bolaño i Porta recullen l’ambient d’aquella Barcelona efervescent, boja i anfetamínica i tracen un fresc paranoic i violent que mescla cultura pop-rock (Jim Morrison) i alta cultura (James Joyce). La història dels delinqüents ficticis, Àngel i Ana, corre en paral·lel a la dels delinqüents i crims reals de l’època. Així, per exemple la novel·la arranca amb el primer atracament al Banco Hispano Americano de fons.

Àngel Ros, el narrador, ens explica en primera persona com es van succeir els fets que van marcar l’etapa final de la seva joventut al costat de l’Ana. En aquest text de joventut Bolaño&Porta juguen, es diverteixen, barrejant gèneres literaris i fent literalment “lo que els dona la gana”. Hi ha ràbia, joc, humor i ambició literària.

Foto Martina Matencio.
Foto Martina Matencio.

Segons cita el propi Bolaño: “…en aquesta novel·la es parla de la violència… (Àngel Ros) és un fracassat de la literatura, un autor català frustrat que s’uneix a una noia sud-americana completament boja o malaltissa, combinant-se tant les marcades diferències d’edat com de cultura (…) Tot això des de situacions molt nostres on es donen cita els acudits privats (…) D’una banda es mostra la ironia total i, de l’altra, la desesperació d’un personatge que observa com la seva companya el condueix a la catàstrofe i malgrat tot l’estima”.

A la novel·la es barregen la novel·la policíaca, el diari de l’escriptor, l’assaig, la meta-literatura (els fragments de Cant de Dédalus anunciant fi, la novel·la inconclusa de l’Àngel Ros), les cartes i el guió cinematogràfic. També es juxtaposen l’alta cultura (com és el cas de James Joyce, referent literari de l’escriptor Àngel Ros) i la cultura Pop. Aquesta seria una marca de la casa en la posterior escriptura de Bolaño. Aquella polarització, cultura pop-alta cultura, queda representada en els personatges de Jim Morrison-James Joyce, leitmotivs de la novel·la i presents en el títol.

La posada en escena és un diàleg constant entre cinema, literatura i teatre. L’escenografia es planteja com una instal·lació. El centre de l’escena l’ocupa un llit de matrimoni, pedra angular de la relació entre els protagonistes. Els propis actors manipulen a escena llums, objectes, cables…, en una posada radical que combina el teatre post-èpic amb la performance.

La resta personatges de la novel·la fan la seva “aparició en escena” en suport audiovisual. Una pel·lícula en blanc i negre, en paral·lel a la representació, amb la qual els dos actors entren en joc suggereix els espais i els personatges pels quals transita l’escalada criminal d’Angel i Ana.Els actors parlen i es relacionen amb aquests personatges i llocs projectats en una gran pantalla que ocupa tot el fons de l’escena. Aquest món exterior de personatges, de paisatges urbans (carrers, bars, pisos, empreses) arribarà a l’espectador parcialment, a través d’una cuidada selecció d’imatges i vídeos fets especialment per a la peça. L’espectador completa l’operació aritmètica derivada de la suma, multiplicació, divisió i resta entre el contingut audiovisual i el que succeeix a escena.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s